Logline
Crash Course is based on a true and current story.
Middle-class pensioners Eva and Alexander lose their entire life savings in the wake of the financial crisis. Eva reluctantly joins a protest movement against the banks. Soon nothing is as it once was. Not only does her daughter distance herself from her activism, but also Alexander is arrested for inciting terrorism.
Cast
Monika Lennartz: Eva Meyenburg
Ulrich Voß: Alexander Meyenburg
Winnie Böwe: Dany Meyenburg
Evelyn Meyka: Rosi Köppke
Armando Dotto: Alfons Lempe
Claudia Eisinger: Anwältin Michaela Witt
Rainer Reiners: Herr Henkes
Jeff Zach: Jan Selge
Crew
Directir/ Script: Anika Wangard
Director of Photography: Cornelius Plache
Producer: Alexander Wadouh
Editor: Sebastian Stoffels
Set Design: Christina? Heidelmeier, Stephanie Kolbe
Costumes: Maja Zimmermann
Make Up: Claudia Lindner
Sounddesign: Niklas Kammertöns, Tobias Bilz
Idea
Crash Course can be seen as an outcome of what has shaken us the last couple of years: a boundless globalisation and a heartless turbo-capitalism. In researching for the film, I spoke to several protesters who make demands on their losses in public every week to this day. The crash after the Lehman bankruptcy has taken away from them not only their savings but also their future and their dreams.
This occasion has given a new face to resistance. The conservative generation of the economic boom of Post War Germany who refused to participate in the protests of the 60s, abrubtly lose their ground.
It is only a small percentage of the victims who decided to take action. My interviewees told me about how difficult and stressful it was to overcome the feelings of guilt and shame and get organised and never having the law on your side.
With an affectionate irony and precision I wanted to show the consequences of this global shock in the smallest cosmos of a family. The task here was not to become too didactic or patronising. Instead I wanted the film to be emotional, earnest and cheerful at the same time.
An important factor in talking about Crash Course is its rapid genesis. It took only seven months between the first draft and the principle shooting. It was a conceptional decision to involve the actors in the development of the script. Through discussions, improvisations and rehearsals on the actual scenes them-selves, we could work on the characters, their relationships and their develop-ments. The results could be integrated into the script, which was on hand in its conventional form before the shoot.
Press
Martin Schwickert, Zeit-Online:
Es ist verwunderlich, dass ein einschneidendes Ereignis wie die Banken- und Wirtschaftskrise im deutschen Kino bisher kaum reflektiert wurde. Anika Wangard stellt sich nun mit ihrem Film Crashkurs, der beim diesjährigen Filmfestival Max Ophüls-Preis im Wettbewerb uraufgeführt wurde, auf die Seite der Krisenverlierer.
Die dffb-Absolventin, die für ihren Film in der Betroffenen- und Protestszene ausführlich recherchiert hat, will zeigen, "welche Auswirkungen die globale Erschütterung im kleinsten Kosmos einer Familie hat". Dabei hängt sie ihren Film mit einem gelassenen Erzählton als Tragikomödie auf, die Position bezieht, aber nie zum politischen Pamphlet mutiert.
Cornelius Hähnel, Schnitt.de:
Crashkurs erzählt von den Auswirkungen der Bankenkrise auf die »einfachen« Leute. Da sie dabei ebenso realistisch wie humorvoll bleibt, ist der Film nicht das Sprachrohr des »kleinen Mannes« gegen ein ungerechtes System, sondern zeigt, wie Menschen, die jahrelang mehr oder weniger unpolitisch gelebt haben (»Papa ist doch kein Linker!«), aufgrund des Verlustes der eigenen Sicherheit beginnen, ihren blinden Glauben in eine scheinbare Gerechtigkeit innerhalb der Gesellschaft zu hinterfragen.
Und es ist vor allem dem wunderbaren Spiel von Monika Lennartz zu verdanken, dass man ihr den Wandel von der rüstigen zur renitenten Rentnerin bedingungslos abnimmt. Selten war Widerstand so bürgerlich und dabei so sympathisch.